Náboženské směry a sekty

Remeš, Prokop

Před sedmi lety, kdy jsme si s radostí začali zvykat na svobodu projevu a nevynechali žádnou přednášku s náboženskou tematikou a nenasytně sledovali rostoucí knižní produkci, uvědomili jsme si jednoho dne, že někdo se v této nové situaci orientoval rychleji než my. Byly to sekty, jejichž členové nás začali oslovovat na ulicích nebo nám nabízet své knihy. Naše reakce byla dvojí: ignorovat je, nebo s nimi diskutovat a přesvědčit je. Byla to cesta úspěšná?

Člen jedné sekty mi nedávno prozradil, že nejvíce nových členů nezískali mezi tzv. nevěřícími, ale mezi křesťany, a ne jen mezi mladými. nemylme se, že nás myšlení sekt nemůže ovlivnit, když se vyhneme přímému dialogu. Není to tak jednoduché a průhledné. Dost možná, že už jste si koupili knížku, která svůdně nabízí návod, jak se stát úspěšným ve svém zaměstnání, že se vám líbí hudba některé populární skupiny, že jste absolvovali týden velmi levné rekreace mezi přátelskými a vstřícnými lidmi v přírodě, kde - k vašemu údivu - ranní rozcvička začala vzýváním Slunce.

Znalost sekt i jejich praktik a působení je stále obtížnější vzhledem k jejich vzrůstajícímu počtu ve světě, a tím i u nás, i k jejich metodám, jimiž pronikají do našeho vědomí. Jsme rádi, že MUDr. Prokop Remeš, který se již dlouhou dobu zabývá vlivem a působení sekt, vyhověl naší prosbě a v každém čísle letošního  ročníku Poutníka nás bude seznamovat s nejnovějšími poznatky.

Šot

 Pane doktore, na úvod našeho seriálu o náboženských směrech a sektách bych se vás chtěl zeptat na váš názor, proč je problematika náboženských sekt a směrů dnes tak důležitá?

Protože se objevuje stále větší počet těchto sekt. Není tomu tak jenom u nás, nejvíce jich je v Americe, odkud k nám většinou přicházejí, my je jenom kopírujeme. Stále se objevují nové směry, které mají charakter sekt a které mohou být nebezpečné ať už pro provozování praktik, které vedou k psychickým poruchám lidí pod jejich vlivem, nebo proto, že tyto skupiny mohou být nebezpečné vůči sobě třebas masovými sebevraždami jejich členů, nebo nohou obracet svou agresivitu vůči jiným lidem - vzpomeňme sérii atentátů v Japonsku skupinou Óm Šinrikjó. Z toho jde trochu strach.

Jste členem Společnosti pro studium sekt a náboženských směrů. Kdy byla založena tato Společnost?

Byla založena po revoluci, v roce 1991, lidmi, kteří nějakým způsobem přišli do styku s touto problematikou a měli dojem, že boom sekt u nás brzy propukne a je tedy třeba proti tomu něco dělat. Dohromady nás je asi patnáct, asi pět nás tvoří aktivní jádro.

V čem spočívá vaše činnost? 

Existuje poradna v Soukenické ulici, tam pracuje dr. Vojtíšek, dvakrát do roka pořádáme konference pro veřejnost, poslední, v pořadí již desátá, byla o satanismu, kromě toho pořádáme semináře pro užší kruh zájemců, které se dotýkají speciálnější problematiky. Průběžně nabízíme pomoc novinářům a všem zájemcům, kteří chodí nebo volají do Soukenické.

Můžete nám říci o sobě něco, co se týká této problematiky?

Jsem katolík, lékař, pracuji v psychiatrické léčebně jako pastorační terapeut, v roce 1994 jsem vystudoval teologickou fakultu.

Jak byste charakterizoval sektu? 

Sekta je slovo s jasně vymezeným obsahem. Označuje náboženské nebo paranáboženské skupiny, které vykazují velikou dávku totalitarismu. Vůdce sekty je naprostou a bezpodmínečnou autoritou jak šéfovskou tak znaleckou - jeho výroky jsou neochvějnou pravdou, a nikdy o tom nepochybuje. Takže když prohlásí, že je nutno něco udělat, tak členové považují za zavazující to splnit. Tuto definici jsem četl u J. M. Bocheňského, a opravdu vystihuje, co se rozumí pod pojmem sekta. Tato definice se velmi blíží i tomu předporozumění v naší zemi.

Jak byste rozdělil sekty? 

Dělíme je podle pozadí náboženského na sekty křesťanské - sem by patřili mormoni, církev sjednocení, svědkové Jehovovi, moonisté, Rodina lásky a některé extrémní letniční sekty.

Pak to jsou sekty vycházející z náboženství Východu - např. Haré Krišna, Ošo, transcendentální meditace nebo Bahaí.

Další skupinu tvoří sekty nebo skupiny vycházející z okultismu - např. hnutí satanistů nebo hnutí New Age.

Poslední skupinou jsou sekty s terapeutickým pozadím, zdánlivě nenáboženské - např. scientologie, EST, některé skupiny holotropní terapie apod.

Jak se člověk s takovou sektou setká a jak pozná, že jde o člověka patřícího k některé ze sekt?

Myslím, že metoda kontaktu se velmi liší. Může to být evangelizace na ulici, může se s ní seznámit přes své známé, nebo jde o oficiální náborové akce, o plakáty zvoucí k meditaci, k meditačním kurzům.

Pracujete na psychiatrické léčebně. Někteří z těchto lidí jistě končí tady?

Mnozí z nich tady končí. Nebezpečnost sekt spočívá jednak v tom, že to je autoritativní skupina. Lidé jsou pak snadno zmanipulovatelní někdy i k hrozným věcem. Druhý směr nebezpečnosti je v tom, že provozují praktiky psychotechnologie, kdy může dojít k nabourání stability psychiky, takže mohou skončit v psychiatrické léčebně.

Náš seriál bychom měli asi začít těmi sektami, se kterými se člověk nejčastěji setkává. S kterou byste začal?

Mí „zamilovaní“ jsou satanisté, o nichž byla naše poslední konference, ale asi by bylo dobré začít svědky Jehovovými. O těch si něco povíme v příštím čísle.

Za rozhovor děkuje bratr Felix OFM