Co máme dělat, bratři? (Sk 2, 37) - úvahy nad články Řehole SFŘ
Dřímal, Ludvík OFS
Článek 13: Jako (nebeský) Otec spatřuje v každém člověku rysy svého Syna, který je první z mnoha bratří a sester, tak ať sekulární františkáni přijímají všechny lidi pokorně a laskavě jako dar od Pána a jako Kristův obraz. Smysl pro bratrství ať v nich vytváří radostnou ochotu stavět se naroveň všem lidem, zvláště nejmenším, pro které ať se snaží vytvořit životní podmínky důstojné tvorů vykoupených Kristem.
Nebeský Otec vidí v každém člověku podobu svého Syna. Musíme se dát přemoci přesvědčením, že milujeme všechny lidi, že patříme k nim a oni k nám, že si nemůžeme být cizí, i když se vůbec neznáme. Mějme a pěstujme v sobě radost z toho, že jsme lidmi, vždyť Bůh se stal člověkem. Cizí tedy neexistují! Každý člověk je darem od Pána a mladším bratrem Kristovým, jako já.
Smysl pro bratrství přináší radost z originality toho druhého. Přechází až v dojemnou něžnost: má pozornost a láska bude náležet především těm nejmenším, nejubožejším, nejpotřebnějším, pokud nemají životní podmínky alespoň takové, jako mám já. Všichni jsme vykoupení Kristem.
Otázky k zamyšlení:
- Jaký je můj vztah k lidem? Laskavý? Solidární? Lhostejný? Nepřátelský?
- Jsem upřímně přívětivý? Srdečný?
- Cítím se povýšený nad druhými? Přehlížím je?
- Učím se milovat druhého tím více, čím je ubožejší, čím méně je mi sympatický?
- Nedlužím svému okolí – rodině, spoluzaměstnancům, podřízeným zlepšení jejich prostředí, spravedlivější ohodnocení jejich práce?
Článek 14: Protože jsou spolu se všemi lidmi dobré vůle povoláni, aby budovali bratrštější a evangelnější svět, (a tak) aby se uskutečňovalo Boží království, a protože jsou si vědomi, že každý, kdo „následuje Krista, jakožto dokonalého člověka, i sám se více stává člověkem“, ať vykonávají svěřené úkoly náležitě a v křesťanském duchu služby.
Mnoho lidí dobré vůle buduje svět. Ideálem je svět bez bolesti, ve zdraví, blahobytu, v němž nechybí nic příjemného. Je to jiná představa, než když slyšíme o budování světa bratrštějšího, evangelního. I když sám o sobě je tento bratrštější, evangelní svět lepší než ten ideální – fikce, která je nedosažitelná, přece ani on není cílem. Je prostředkem k uskutečnění Boží vlády, Božího království na zemi.
K čemu věda, k čemu kultura, technika – jestliže člověk ztratí se zřetele vzor dokonalého člověka, Ježíše Krista. Bez jeho kultury ducha, duše a srdce se člověk stává sám sobě hrozbou.
Posláním sekulárního františkána ve světě je na tuto okolnost svým zaměřením trvale poukazovat. Je-li mojí jedinou starostí Bůh, je-li On středem mého zájmu, slouží-li všechna moje činnost, modlitba a práce k tomu, abych lépe poznal Boha a učinil ho i jiným známějším, pak své pověření vykonávám v duchu křesťanské služby. „Hledejte nejprve Boží království… a všechno ostatní bude vám přidáno“ (Mt 6,33).
Otázky k zamyšlení:
1. Chápu svou specifickou povinnost pronikat s Kristem i do zdánlivě vzdálených oblastí
profánního života?
2. Ukazuji světu důvod a cíl budování?
3. Stavím před oči jako nezbytnou Kristovu kulturu srdce?
4. Jsem sám především křesťanem - sekulárním františkánem a jako takový pak vším ostatním?
5. Cítím správně, co je míněno výzvou „ať vykonávají svěřené úkoly náležitě a v křesťanském duchu služby?“
Článek 15: Ať jsou jakožto jednotlivci i jako společenství přítomni svědectvím svého lidského života a také odvážnými počiny při prosazování spravedlnosti, především ve veřejném životě, a ať se zavazují ke konkrétním rozhodnutím, která jsou v souladu s jejich vírou.
Přítomnost – svědectvím lidsky dobrého života. Má-li svůj důvod při obhajobě jména „křesťan“, tím více při obhajobě jména „bratr, sestra Sekulárního františkánského řádu“. O prvních křesťanech říkali pohané: „Hle, jak se milují!“ Takové hodnocení předpokládá a vyžaduje bdělost a vytrvalé snažení jak v kruhu nejbližších, tj. v rodině, tak mezi spolupracovníky v zaměstnání a mezi lidmi vůbec. Nechť nás nepřekvapuje, že lidé, když vytuší naše zaměření, budou na nás vidět, snad i hledat chyby i chybičky s větší kritičností než u jiných. Rmoutit se nad tím? To ne! Vždyť je to Bohem chtěné tříbení.
Svou profesí se sekulární františkán stává členem veliké františkánské rodiny, bohaté na statečné bratry, mučedníky, umírající v misiích. Uplatňování spravedlnosti ve veřejném dění rovněž dost často vyžaduje statečnosti. To patří k naší misi – poslání. S moudrostí hasit i to, co mne nepálí, ale pálí druhého. Zastat se, vždyť disponujeme velkým potenciálem neohroženosti celé františkánské rodiny, která za námi stojí.
Stran odpovědné účasti na konkrétních akcích a záměrech, je pro nás jasným kriteriem: „…které jsou v souladu s naší vírou“. Jsou-li namířeny proti, naše účast se bude rovnat obraně zájmů víry a odstraňování všeho, co jí překáží. Jsou-li v duchu víry, pomůžeme, podpoříme, nikoliv však formou členství v organizaci, která by odváděla od spirituality františkánského řádu, nebo dokonce do pozadí zatlačovala řádový život podle řehole.
Otázky k zamyšlení:
- Existují nějaké zaviněné nedostatky, takže sám nebo moje rodina nemůžeme být příkladem?
- Uvědomil jsem si, že profes mne zavazuje nejen k „čistému štítu“, ale i ke správnému vzoru?
- Dovedu se zastat nevinného, i když záležitost může pro mne mít nepříjemné důsledky a sama nemá příznivé vyhlídky?
- Cítím se dost svobodný k zaujetí spravedlivého postoje i proti opačnému veřejnému mínění?
- Učím se rozlišovat akce a záměry, které jsou proti víře, indiferentní a v duchu víry?
Ludvík Dřímal OFS