Život a divy sv. Pacifika - 9

Matějka, Pacifik OFMCap.

Výrazným rysem P. Pacifika byl kontemplativní duch, jehož projevem bylo, že takřka nikdy nevyhledával společnost. Přesto jeho srdce bylo plné starostlivosti o těžkosti těch, kdo jej prosili o modlitbu. Díky tomu, že byl člověkem čistého srdce, viděl v Bohu mnohé věci, které jiným lidem zůstávají skryty. Tak se jednou stalo, že když sběrači almužen br. Antonín Maria z Cingoli a br. Dominik z Elcita přišli do kterési vesnice k paní Catembiniové, které ovdověla a zůstala sama se čtyřmi dětmi, prosila je, aby požádali o modlitbu za její rodinu P. Pacifika. Když se oba bratři vrátili do kláštera, našli Pacifika u krbu, jak při společné rekreaci rozmlouvá s ostatními bratry. Vyřídili mu tedy vzkaz a on jim odpověděl: „Není třeba si dělat starosti. Jeden z těch chlapců se stane řeholníkem našeho Řádu a dva další se stanou kněžími.“ A tak se i stalo. Koneckonců, v den narození jednoho z nich byl právě br. Pacifik sbírat almužny po městě a jak dosvědčila sama matka chlapce, když se v ten den stavil v jejich domě, radostně prohlásil: „A máme bratříčka!“1 To byla jedna ze vzácných příležitostí, kdy se sám dával do řeči se spolubratry.

Většinou, když sám začínal mluvit, bylo to spíše proto, aby povzbudil bratry v povolání a případně řekl něco, co poznával o věcech budoucích. Tak dosvědčil např. P. Josef Maria z Jesi: „Před 32 lety jsem v sobě choval touhu dát se do služby kustodie Svaté země v Jeruzalémě. Když jsem dostal potřebnou obedienci k odchodu do Říma, ihned jsem vyrazil a cestou jsem se zastavil v klášteře San Severino, kde žil Služebník Boží. Tam jsem se také dozvěděl, že v Římě je právě náš Otec Petr z Mediciny, který se chystá na misie mezi nevěřící. Prostřednictvím P. Gabriela z Majolati jsem se zeptal P. Pacifika, zda dorazím v pořádku a zda se uskuteční mé povolání. On mi vzkázal, že ,do Říma dorazím v pořádku, ale že nikdy nepůjdu ani do Jeruzaléma ani na misie … a že se jistě posvětím stejně dobře v Cingoli jako v Jeruzalémě´. A skutečně, než jsem dorazil do Říma, mé odhodlání k cestě stále sláblo a nakonec jsem se po krátké cestě vrátil zpátky do Cingoli, navzdory pobídkám a přemlouvání P. Petra z Mediciny.“2

Při jiné příležitosti se v roce 1701 stalo, že když br. Jan Baptista z Candelary skončil noviciát a složil první sliby, byl poslán do konventu v San Severinu ke studiu filozofie, kde mu byl magistrem P. Mikuláš z Nizzy. On sám vzpomíná: „Jednoho dne se stalo, že na mne začalo těžce doléhat pokušení litovat toho, že jsem se stal řeholníkem. Nesvěřil jsem se s tím naprosto nikomu, avšak Služebník Boží za mnou přesto po modlitbách v chóru přišel a sám od sebe mi řekl: ,Vy jste trápen pokušeními a litujete toho, že jste se stal řeholníkem!´ Byl jsem velmi překvapen a žasnul jsem, s jakou jistotou a jasností proniká věci skryté v mém nitru. On mne však hned nato začal povzbuzovat v povolání a vybízet k vytrvalosti, takže zakrátko naprosto zmizela veškerá hořkost duše a cítil jsem se velmi utěšen. Takže jsem i díky vzpomínce na tuto událost vždy pevně obstál v podobných pokušeních.“3

Toto byl nejčastější způsob, jakým světec pomáhal těm, kdo to potřebovali. Velmi dobře totiž chápal, jak zranitelné je lidské srdce a jak obtížné je žít až do důsledků ono abrahámovské: „Vyjdi ze své země, z tvého lidu, od svých přátel…“ Sám v tom však šel radikálně příkladem v souladu s dobovými představami o dokonalosti. V úzkostlivé péči o čistotu svých myšlenek se varoval byť jen pohlédnout na ženu. Byl v tom tak důsledný, že nechtěl pohlédnout ani na svou rodnou sestru.4 Kdykoli se totiž stavila v klášteře jeho jediná žijící příbuzná, sestra Sofonisba, opakovala se tatáž scéna: Teprve až příkaz pod poslušností jej přiměl sejít k bráně a pozdravit se s ní. Když tam dorazil, zeptal se sestry, zda se jí daří dobře, a když odpověděla, že ano, dodal: „Bohu díky!“, a hned nato zavřel okénko a zase odešel. Dokonce i když se sestra přišla poradit ve věci závěti a ptala se, zda má odkázat svůj majetek rodině Mastripaoli, která byla s nimi vzdáleně příbuzná, Pacifik odpověděl jako vždy jen velmi stručně: „Ano, je věcí spravedlnosti dát to našim, našim…“ A hned zase odešel. Poslední návštěva se uskutečnila v roce 1714. Tehdy už bylo Pacifikovi přes šedesát let a na vrátnici jej musel doprovodit zpovědník P. Severin z Jesi. Ten dosvědčil: Když jsme přišli na vrátnici, řekl pouze tato slova: „Sestřičko, mějte se dobře, i já se mám dobře a nashledanou na věčnosti a pochválen bud Pán Ježíš Kristus.“ A hned poté se vrátil do cely. Asi rok poté přišla do kláštera zpráva o smrti jeho sestry. Kvardián počkal se zprávou po obědě. Když vyslovil jméno jeho sestry, Pacifik k údivu všech ho ani nenechal říci, že již zemřela, a sám bez náznaku rozechvění řekl: „Ano, odešla na věčnost, prosím o dovolení, abych za ni mohl zítra obětovat mši svatou.“ Modlitba byla jeho zemí, ve které nacházel své drahé.5

Modlitbou byl rovněž účasten velkých duchovních bitev své doby. Nejen že z kazatelny neúnavně hájil katolickou víru proti různým sofismům své doby, ale také v soukromí trávil většinou volného času modlitbou za obrácení nevěřících a za uvedení katolické víry do praktického života. Když velký kníže Evžen Savojský stál u Bělehradu v obranném postavení proti Otomanskému vojsku, Pacifik zdvojnásobil své prosby za úspěch rakouské armády. Nelze ani popsat jak jej zraňovala každá sebedrobnější zpráva o dílčím vítězství muslimů a jakou útěchou pro něj byly zprávy o postupu katolických vojsk.6 

Bylo-li třeba, podporoval svou modlitbu posty a kajícnostmi, mezi které skoro běžně patřilo, že si např. lil studenou vodu a sypal popel do polévky, nebo že svůj příděl chleba nechával dokonale ztvrdnout na palčivém italském slunci, nebo že nikdy nepil tolik, aby zcela uhasil svou žízeň.7 Mezi úkony kajícnosti je třeba rovněž jmenovat to, že se ve své pokoře považoval za nic, ba dokonce za odpadek lidstva a že žil ve velmi hluboké úctě k představeným, takže jim zcela podřizoval svou vůli a nechtěl ani to nejmenší dílo konat bez jejich dovolení. Všechno muselo být řízeno poslušností.8 Nicméně Bůh nebyl vždy ochoten čekat až představení nařídí, co bylo třeba. Stačilo, že se mu Pacifik svěřil se svým trápením, a děly se vskutku nečekané divy. Tak např. když se přestavovala část kláštera, stalo se, že bylo příliš málo cementu na výrobu malty. Stačil však jeden starostlivý povzdech modlitby, a došlo k zázračnému rozmnožení cementu.9 Mezi podivuhodnými projevy života poslušnosti je třeba jmenovat i to, že ve svém ponoření do Boha poznával i nevyslovená přání představeného, takže se nezřídka stávalo, že představený nacházel dokončené to, co teprve měl v úmyslu zadat k vykonání.10 

Jeho vnitřní život vůbec vynikal velkým citem pro potřeby bližního a soucitem s potřebnými. Kdykoli někdo přišel prosit do kláštera o almužnu, přimlouval se u vrátného, aby ho neposílal pryč s prázdnou. Aby také sám mohl pomáhat, s dovolením představeného si schovával větší část svého přídělu ovoce od oběda a rozdával je chudým, kteří přišli. I zde se ovšem děly Boží divy. Jedna žena se šesti dětmi se styděla žebrat o pomoc, ačkoli ji akutně potřebovala. Sám br. Pacifik tedy za ní chodil, kdykoli měl něco vhodného, co by jí mohl darovat. A stalo se, že jí v nouzi dal dva bochníky chleba a ačkoli nikdo z členů domácnosti nesnědl z těch bochníků ani sousto, přece se po celý den cítili nasyceni.11 

1 Srov. PIERUCCI A.; S. Pacifico raccontato dai suoi contemporanei, tip. Bellarba, San Severino Marche 1989, s. 76.  

2 Srov. tamtéž; s. 76-77. 

3 Srov. tamtéž; s. 77-78.  

4 Srov. ROSSI F.; Vita di S. Pacifico da Sanseverino-Marche in: Vita Minorum 6 [1994], s. 18  

5 Srov. PIERUCCI A.; S. Pacifico, s. 78.  

6 Srov. ROSSI F.; Vita di S. Pacifico, s. 18-19.  

7 Srov. Lebensbeschreibung der Fünf Heiligen:… deren öffentliche Heiligsprechung von Sr. Heiligkeit dem Papste Gregor XVI. am 26. Mai 1839 gefeiert wurde, Verlag Georg Franz München 1839 (In Commission bei Franz Scheib Prag 1839); s. 103.  

8 Srov. tamtéž; s. 101.  

9 Srov. tamtéž; s. 105.  

10 Srov. ROSSI F.; Vita di S. Pacifico, s. 24.  

11 Srov. tamtéž, s. 23.  

Pacifik Matějka OFMCap.