Píseň svatého Františka
Trčková, J. K.
Hlína, sádra, špachtle, stojan, síla a fortel, to je základní vybavení sochaře. Plastelína, včelí vosk, špachtličky, škrabky, lupa, dvě přehršle trpělivost, to navíc je vybavení sochaře-medailéra.
Akademický malíř a medailér Josef Hvozdenský z Hvozdné u Zlína zdědil po předcích trpělivost horalů, šikovnost rukodílnou i touhu po kráse. V genech si nesl do studií dovednost bezkydských vyšívaček i lidových řezbářů. Výtvarná studia zahájil v porcelánce v Klášterci nad Ohří, v letech 1951-57 na AVU u profesorů Jána Želibského a Karla Mináře. Plastické cítění kresby ho přivedlo k provádění myšlenek do kovu. Tvoří medaile ve stylizaci, která napovídá autorův původ na Valašsku. Tam, v bezkydských kopcích každý rustikální předmět denní potřeby, lžíce i trám, kolébka i truhla, bývaly zdobeny jemnou řezbou, rytmickým ornamentem působivým svou jednoduchostí. Tam jsou kořeny úsporného ztvárnění tématu v geometrizovaném reliéfním zjednodušení mistra Hvozdenského. Láska k životu, přírodě, historii, se odráží v jeho nezaměnitelné medailérské tvorbě nejen na zakázku, ale i pro radost a poučení. Od roku 1965 vznikaly například série portrétů osobností (J. A. Komenský, Vl. Vančura, Tycho de Brahe, J. Kepler), plaket s námětem „Přísloví aneb Moudrost starých Čechů“, Život a dílo Dante Alighieriho (/Peklo, Očistec, Ráj), Praha (Mosty, Věže, Hrad), které mohli zájemci shlédnout na výstavách doma i v zahraničí, včetně celosvětových výstav FIDEM-UNESCO.
Před sedmi léty, kdy se uvažovalo o výzdobě vstupů do Františkánské zahrady v Praze, byli vyzvání dva sochaři k vytvoření bran. Realizována je nyní jedna, Život sv. Františka podle návrhu P. Císařovského (o které jsme psali v Poutníku č. 1/97 - pozn. red.). Modely ke druhé s námětem Píseň sv. Františka od Josefa Hvozdenského na provedení stále čekají. Přejme jim i autorovi brzké nalezení sponzora!
J. K. Trčková