František a vzdělání
Říský, Bernard OFM
František se chce co nejvíc připodobnit svému Pánu, který uchvátil jeho srdce. Chce být chudý jako on, aby mohl chudým přinášet radostnou zvěst.
Tak chodí po světě a káže - prostým lidem - vyzývá je k dobrému křesťanskému životu, aby tak odpovídali na Boží lásku, která není milovaná - ač se jí žádná jiná nemůže rovnat.
Své bratry kazatele napomíná, aby ve svých kázáních „mluvili slovy promyšlenými a ryzími, aby sledovali prospěch a vzdělání lidu, aby mu připomínali hřích a ctnost, trest a slávu, a to stručnými slovy, protože krátce mluvil Pán na zemi“ (9. kap.). Vážnost, kterou František choval ke hlásání Božího slova, se zračí v jeho příkazu: „Ať se žádný bratr vůbec neodváží kázat lidu, nevyzkoušel-li ho generální ministr řádu, uznal ho za schopného a svěřil mu kazatelský úřad“ (9. kap.).
František se však nezmiňuje o potřebě studia pro bratry kazatele. Sám zná latinsky a píše latinsky, a to nejen řeholi - a na druhé straně se stává svou Písní o bratru slunci. která je prvním literárním dílem v italštině, jejím zakladatelem. Tímto lidovým jazykem oslovuje své posluchače. Nejsou to však jen jeho slova, která uchvacují, ale je to řeč jeho srdce, která strhuje.
Z toho můžeme usoudit, že generální ministr neměl podle Františka zkoumat výmluvnost a učenost těch, které posílal kázat, ale spíš jejich vnitřní pravdivost - jestli mluví z plnosti srdce. Kazatelská činnost není vysloveně řádu vlastní. Bratři mají na prvním místě kázat opravdovostí svého života. Proto v 10. kapitole řehole napomíná František své bratry, „aby se chránili vší pýchy, marné slávy, závisti, chamtivosti, péče a starosti o tento svět, pomlouvání a nespokojenosti. Kdo nemají vzdělání, ať se nesnaží je získat; spíše ať se snaží o to, po čem mají toužit nade všecko, totiž aby měli ducha Páně a ten aby v nich svatě působil, aby se k němu modlili neustále čistým srdcem, aby byli pokorní, trpěliví v pronásledování a nemoci a milovali ty, kteří je pronásledují, ponižují a tupí, protože praví Pán: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás hanobí a pronásledují...“
Pro Františka nebyly knihy a školy zdrojem vzdělání, ale život s Pánem v modlitbě a v pokoře. Cítí nebezpečí, které ohrozí církev a křesťanství, když se oddělí rozumové poznání - teologická věda - od prožívání víry. Poznání znamená moc a nese v sobě nebezpečí pýchy. Nadhodnocení vědy - rozumu nad srdcem - láskou vedlo ke sporům reformace a protireformace, při čemž zájem o čistotu víry zastínil první a nedůležitější přikázání - lásky.
Když k Františkovi přicházeli učení bratři z vysokých škol, chápal jejich potřebu studia. Odkazuje je na Písmo svaté a podělí je jednotlivými listy evangelia, aby z něj čerpali vzdělání srdce.
Souhlasí s tím, aby bratr Antonín - Paduánský - „přednášel bratřím posvátnou teologii, jen když při této činnosti nepotlačíš ducha svaté modlitby a zbožnosti, jak to stojí v řeholi“ (List bratru Antonínovi).
Dnes vidíme důsledky rozvoje věd - nejen teologie - bez vyváženého vztahu k prostředí - materiálnímu i duchovnímu - a jímá nás hrůza z moci, kterou člověk získal věděním. Proto nám Pán dává svatého Františka, patrona ekologie, a ten nás upozorňuje, že samo vědění je nebezpečné, není-li provázenou touhou po Moudrosti, která dává všemu Jednotu v řádu Lásky. Jen vzdělání srdce může zaručit budoucnost ŽIVOTU.
Bernard Říský OFM