Ruach JHWH a prostředníci spásy
Pospíšil, Ctirad Václav OFM
(K roku Ducha svatého II)
Pro starozákonní autory platilo, že se mnohem víc než o to, jak je Bůh sám v sobě, zajímali o Boží působení v dějinách spásy. Totéž pochopitelně platí i pro tajuplnou Boží sílu, tedy o ruach JHWH, jíž Hospodin vybavoval a provázel celou řadu rozličných lidských prostředníků, skrze něž zasahoval do života Izraele. Jednalo se o patriarchy, proroky, kněze, soudce, krále a konečně o slíbeného Mesiáše posledních časů, v němž měly všechny tyto zprostředkovatelské linie dojít plnosti a vyvrcholení.[1] Každý prostředník tedy určitým způsobem vypovídá o tajuplném Božím duchu a určitým způsobem jej i zjevuje. Jestliže všechny zprostředkovatelské linie vrcholí v Kristu, pak v něm vrcholí i zjevení Božího Ducha jako osoby Nejsvětější Trojice. Kdo chce správně porozumět novozákonnímu zjevení Ducha svatého v Kristu, musí opět vyjít z toho, jak působení ruach JHWH v rozličných prostřednících spásy chápali a popisovali starozákonní svatopisci.
1. Soudcovsko - královská linie zprostředkování.
V nejstarších vrstvách SZ se setkáváme se svědectvím o charismatickém působení ducha, který se na přechodnou dobu a naprosto svobodně zmocňuje určitého člověka, jehož pak uschopňuje k mimořádsným činům ve prospěch Božího lidu. Jedná se především o období soudců, tedy asi o 150 let mezi vstupem do zaslíbené země a ustanovením království.[2] Soudci byli vybaveni a vyzbrojeni duchem, který se jich zmocňoval, aby osvobozovali Izraele z moci jeho nepřátel a podmanitelů. Tato osvoboditelská linie vrcholí v postavě krále Davida, o jehož naprosto mimořádném vztahu k ruach JHWH vypovídá následující text.
„Samuel tedy vzal roh s olejem a pomazal ho uprostřed jeho bratrů. A duch Hospodinův se zmocňoval Davida od onoho dne i nadále."[3]
Text je důležitý z více hledisek. V první řadě je spočinutí ducha Božího na Davidovi spojeno s pomazáním olejem, jež vykonal kněz a prorok Samuel. Můžeme v tom vidět vzor určité institucionalizace působení ducha[4] skrze Božího pomazaného, tedy krále. Navíc je tu velmi důležitá zmínka o trvalosti vztahu mezi Davidem a duchem Božím. Cosi podobného se neříká o nikom ze soudců, jich se totiž duch zmocňoval pouze na přechodnou dobu. Definitivnost Davidova vyvolení a působení Božího ducha v něm je třeba vidět v souvislosti s Nátanovým proroctvím v 2 Sam 7,[5] protože to všechno je zaměřeno do budoucnosti. Teprve pozdější generace odhalily pravý smysl Davidova vyvolení a výjimečného působení ruach JHWH v něm stejně jako rozpoznaly hlubší význam Nátanova proroctví.
Davidovi potomci, kteří panovali v Izraeli a později pouze nad Judovým a Benjamínovým kmenem, byli pro Boží lid velkým zklamáním. Porušovali totiž velmi snadno a velmi často smlouvu s Hospodinem, a tak se zhruba asi dvě staletí po Davidovi ozývá slovo proroka.
„I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů vydá ovoce. Na něm spočine duch Hospodinův ..."[6]
Objevuje se očekávání ideálního a dokonalého Božího pomazaného, Davidova potomka, díky němuž se vyplní všechny přísliby. Tento Mesiáš bude naprosto mimořádným způsobem vybaven mocí Hospodinova ducha. Sloveso nuah - spočívat, odpočívat - označuje velmi úzký a výjimečný vztah mezi budoucím pomazaným a duchem JHWH.[7]
2. Proroci a duch Boží.
Jestliže základním úkolem soudců a králů bylo osvobozovat a zachraňovat Izraele před nepřáteli, proroci měli za úkol zjevovat lidu Boží vůli, a tak udržovat Izraele ve věrnosti ke ke smlouvě s Hospodinem. I když nepíšící proroci jsou někdy uváděni v souvislost s působení ruach,[8] tak první píšící proroci v předexilním období[9] se na ruach neodvolávají, v popředí stojí jednoznačně slovo Boží a výroky typu <
Situace se radikálně mění během babylonského vyhnanství zejména pod přímým vlivem proroka Ezechiela, který často hovoří o úzké vazbě mezi prorokem a ruach.[14] Je ovšem zajímavé, že působení ruach se týká prorokova působení a ne tolik slova, jež pronáší. Spojitost duch - slovo se objevuje pouze v Ez 11,5, ovšem zdaleka není vyloučeno, že i zde se jedná o pozdější vsuvku.[15] Relace mezi působením ducha a prorockým slovem se dostává do popředí až v době po návratu vyvoleného národa z babylonského vyhnanství, jak na to poukazuje například Neh
3. Očekávaný Mesiáš a duch Boží.
V exilním a poexilním období se předchozí linie syntetizují a zejména v textech Deuteroizajáše[17] se jak královská osvoboditelská funkce, tak prorocké zjevitelské poslání spojují v postavě tajuplného Služebníka JHWH. Na bázi původního textu Iz 11,1n se tak začíná rozvíjet pravá teologie budoucího Mesiáše.
V prvním zpěvu o Služebníkovi (srov. Iz 42,1-7) se jasně říká, že Hospodin na něj vložil svého Ducha (v.1). Toto vybavení pak uschopňuje Služebníka k tomu, aby jako prorok hlásal spravedlnost (v. 1d; 3c; 4b; ohlašoval torah 4c). Navíc má ale také osvobozovat (v.7), to je ovšem funkce soudců a králů. Jedná se tedy o Služebníka, který <>.[18] Rovněž v posledních kapitolách knihy Izajáš[19] se hovoří o Mesiáši a jeho vztahu k Božímu duchu (srov. Iz 61,1-3). Duch Hospodinův je základním výbavením a pomazáním Mesiáše (v.1ab). Mesiáš je poslán hlásat radostnou zvěst (v.1c), ale zároveň také osvobozovat (v.3n). Je tedy zcela zřetelné, že očekávaný Mesiáš bude v naprosto výjimečném poměru k ruach JHWH a že bude naplňovat jak úlohu krále, tak úlohu proroka. Ježíš z Nazareta si byl velmi dobře vědom toho, že je vybaven Božím Duchem, a proto započal svoje veřejné působení tím, že na sebe výslovně vztáhnul slova z jedenašedesáté kapitoly knihy proroka Izajáše.[20]
Na tomto spojení mezi královskou funkcí osvoboditele, zachránce, spasitele, vykupitele, a prorockým posláním zjevovat se v posledním důsledku zakládá i to, že dnes hovoříme o dvojím významu Kristova působení. Vždyť každé tajemství jeho života má pro nás jednak zjevitelský, jednak vykupitelsky význam.[21]
4. Všeobecné vylití Božího ducha jako znamení mesiášských dob.
Vedle příslibu Mesiáše, který bude ve zcela jedinečném vztahu k duchu Božímu,[22] se začíná rozvíjet i příslib všeobecného vylití ducha Božího na všechen lid, k němuž dojde v posledních dobách. Duch bude darován nejen výjimečným osobnostem, ale všem věřícím. Tento rozměr starozákonního pojetí působení Božího ducha je patrný u proroka Ezechiele.
„A dám vám nové srdce a do nitra vám vložím nového ducha. ... Vložím vám do nitra svého ducha; učiním, že se budete řídit mými nařízeními, zachovávat moje řády a jednat podle nich."[23]
V pozadí se objevuje text Jer 31,31n: V poslední době dojde k vylití ducha na všechny věřící, tento duch JHWH bude principem nového zachovávání zákona, z něhož bude pramenit mesiášský pokoj. Výslovný příslib vylití ducha na všechny lidi nabývá definitivní podoby u proroka Joela 3,1n. Přesně tento text pak přivolá Petr v den Letnic,[24] aby jeho pomocí vyložil událost seslání Ducha svatého. To znamená, že prvotní církev považovala událost Letnic za přímé naplnění těchto starozákonních příslibů. Tím se také definitivně potvrzovalo, že ukřižovaný a vzkříšený Ježíš z Nazareta je skutečně oním slíbeným Božím Mesiášem, o němž hovořili proroci Starého zákona.
V souvislosti s poexilním očekáváním vylití ducha Božího na všechen lid je třeba číst i text Nm 11,14-17.24-30. Jedná se totiž o velmi pozitivní hodnocení skupinového zážitku působení ruach JHWH, a takovýto přístup k podobným náboženským projevům nebyl v předexilním období pravděpodobný. Mojžíšovo přání - „Kéž by všechen Hospodinův lid byli proroci! Kéž by jim Hospodin dal svého Ducha!"[25] - svědčí o souvislosti s poexilními ambicemi vyvoleného národa. I my bychom si ale měli přát totéž, co Mojžíš. Vždyť to, že na nás bude patrné působení Ducha svatého, bude tím nejpádnějším důkazem, že Ježíš z Nazareta je opravdu spasitelem každého člověka a že jeho církev pokračuje v jeho vykupitelském a zjevitelském poslání.
Ctirad Václav Pospíšil OFM
Nábřeží Přemyslovců 2
772 00 Olomouc
t. 068/5233700
[1] Proto je také Ježíš nazýván jediným prostředníkem mezi Bohem a lidmi (srov. 1 Tim 2,5). Právě na tomto základě je Muž z Nazareta nazýván králem, prorokem, knězem, ale také Božím Slovem (srov. Jn 1,1-18), protože i ono stojí mezi Bohem a člověkem.
[2] Srov. Sd 3,10; 6,34; 13,25; 14,6; 14,19.
[3] 1 Sam 16,13.
[4] Obdobou této institucionalizace působení ruach JHWH je popis toho, jak byl Jozue naplněn ruach JHWH v souvislosti s Mojžíšovým vkládáním rukou. Srov. Dt 34,9.
[5] Srv. Y. Congar, Credo nello Spirito santo I (Brescia 19843) 21.
[6] Iz 11,2.
[7] Srov. 2 Kr 2,15.
[8] Srov. např. 2 Kr 2,15.
[9] Nabúkadnesar dobyl Jeruzalém a vyvrátil chrám v roce 587/6 před naším letopočtem. Tím začíná zhruba sedmdesátlileté období babylonského vyhnanství.
[10] Srov. např. 1 Sam 10,6n; 19,23.
[11] Davidovo chování při přenášení archy se v mnohém podobalo praktikám lidového nabiismu. Soud jeho ženy Míkal je odrazem toho, jak byly tyto náboženské praktiky posuzovány v Izraeli (srov. 2 Sam 6,1-23). Dlužno ovšem poznamenat, že Davidova pokora nalezla zalíbení v Božích očích. I naše mluvení o nevýslovných Božích tajemstvích není ničím jiným, než pouhýn <
[12] Srov. 1 Kr 18.
[13] Pozn. - například v textu ČEP stačí odstranit otazníky, které se pochopitelně v originálu nedají nalézt, a celý smysl výpovědi se značně pozmění.
[14] Srov. např. Ez 3,12; 8,3; 11,1.24.
[15] Srov. F. Lambiasi, Lo Spirito santo: mistero e presenza (Bologna 1987) 38.
[16] Tento výrok se ovšem neomezuje pouze na proroky ve vlastním slova smyslu, jedná se o všechny autory Písma, kteří byli inspirováni Duchem svatým.
[17] Jedná se o proroka, který působil zřejmě v babylonském vyhnanství a svoje dílo sepsal pod jménem proroka Izajáše, za jehož přímého pokračovatele se považoval. Jeho dílo začíná 40. kapitolou knihy Izajáš.
[18] H. Gressmann, Der Messias (Göttingen 1929) 310.
[19] Někteří exegeté hovoří o tak zvaném Tritoizajášovi, který měl působit po návratu z babylonského vyhnanství.
[20] Srov. Lk 4,16n.
[21] Srv. KKC n. 516-517.
[22] Tak chápala Ježíšovo působení i prvotní církev. Srov. Sk 10,38.
[23] Ez 36,26n; srov. Ez 11,19n.
[24] Srov. Sk 2,17-21.
[25] Nm 11,29.