Pár osobních vzpomínek na otce Aloise
Mlčoch, Lubomír OFS
V „babím létu“, před poutí do Hrádku u Vlašimi a do Radošovic, místa narození a posledního odpočinku P. Aloise Moce OFM, se mi náš někdejší duchovní asistent nějak víc vybavuje v mysli. Vlastně nejde ani tak o babí léto - i když v tuto poetickou roční dobou mi už od dětství připadá, že nebe je nějak zemi blíže. Ten časový úsek je teď vymezen spíše výročím úmrtí otce Aloise a svátkem vtisknutí jizev svatému Františkovi. Ten byl - jak praví životopisy i legendy - vyznamenán výsadou stigmatizace, připodobením ke Kristu proto, že zatouži l- pokud je to člověku jen možné - pocítit tu lásku a to utrpení, které zažíval ukřižovaný Boží Syn.
Člověka napadá, jak se to vůbec stane, že řehole, spirituality, přežívají celá staletí životy světců - zakladatelů. Je to asi možné jen proto, že v každé generaci se vyskytnou lidé, kteří žijí autenticky, vnitřně pravdivě, spiritualitu řádu. Tedy jdou životem ve šlépějích sv. Františka z Assisi tak jako on se snažil jít ve stopách svého Pána. Jejich současníci a učedníci pak v jejich životě tyto stopy rozpoznávají, a tak spiritualita žije, roste a předává se dál...
Rozpoznání těch stop však žádá čisté srdce, neboť jde často o zdánlivě drobné detaily. Ty však ve svém celku se skládají do mozaiky, kterou je pravdivý život ve františkánském duchu.
Dovolte mi tedy pár „střípků“, které jsem ve své vlastní ubohosti dokázal u P. Aloise zachytit.
Již první jakési mé představení se u otce, v jeho malém bytě „Na spojce“. Krátké neformální curriculum vitae, ještě před vstupem do SFŘ. Řeč přišla i na osobu mi blízkou, „věřícího komunistu“, který kdysi vystoupil z církve, protože se mu zazdálo, že takto vybuduje dříve ráj na zemi. Soudní úředník v letech padesátých, kterého já jsem poznal o dvacet let později již v invalidním důchodu - kupodivu jako člověka spravedlivého, ač nežijícího ve viditelné církvi. Otec Alois, sám politický vězeň let padesátých a oběť tehdejšího soudního systému, mne zasáhl přímo do srdce, když s jakousi zvláštní jistotou potvrdil mou víru, že mému tchánovi Pán neodepřel věčnou spásu...
Duchovní cvičení na chatě jednoho z otcových spoluvězňů, jěště před pádem minulého režimu, kdy vlastně oba staří mužové stále ještě riskovali. úcta p. Zeleného k otci Aloisovi, získaná již z vězení, a jeho vřelá láska k němu. Dokonalé odpuštění u obou - jejich někdejším věznitelům: „To už je dávno...“ řekl jen otec Alois. Odkud se asi bral ten hluboký mír v duši? Jen jsme to tušili: po příjezdu zůstal otec Alois sedět na lavičce za domem, odkud byl krásný výhled do okolí, Boží příroda. Rozhovor otce s Bohem, hluboká usebranost, kterou jsme jen zahlédli z jeho tváře, a která nám bránila se k němu přiblížit. Jakýsi ostych nám to nedovoloval...
Před zlatým kněžským jubileem už byly obavy, zda tělesná schránka otcova, jeho paměť a soustředění vůbec dovolí, aby ještě sloužil oběť mše svaté. Pán to však svému věrnému služebníkovi dopřál a v promluvě otec Alois řekl: „Nám všem je dnes - na mé osobě - dopřána velká milost.“ Řekl to se skutečnou pokorou, že Pán jen té příležitosti používá, on sám se menšil, všechno je jen Pánova milost. A skutečně na prostranství u kostelíka sv. Františka v Krči se ono odpoledne milost vznášela přímo „hmatatelně“, všichni jsme to cítili.
Poslední „střípek“ se váže k rohlíku. Vlastně ke dvěma rohlíkům. Jeden, krásně vypečený, který mi sestra Marta nabídla jako pohoštění u otce Aloise. Otec s jakousi nesmírnou vděčností za tento prostý dar Boží řekl: „Takové dobré rohlíky tady u nás pečou.“ Ten druhý už nebyl tak pěkně vypečený, snědl jsem ho ve chvatu někde na ulici - jak už se bohužel nepříliš schopnému ekonomovi družstva někdy stávalo. Rohlík byl pak příčinou, že jsem nedodržel eucharistický půst. V témže bytě P. Aloise, kde se tentokrát slavilo v kroužku bratří a sester otcovo životní jubileum, jsem byl jediný, kdo - k velké lítosti- nemohl ke stolu Páně. Otec se neptal: ale zato mi - jaksi posmutnělému - už u stolu, kde při vší skromnosti byly i jiné dary Boží než rohlíky - projevoval o to víc pozornosti a lásky.Takový jemnocit duše si člověk zapamatuje.
Otec Alois se snažil jít věrně ve stopách Františkových a ve stopách našeho Pána. A utrpení, které mu bylo dopřáno zažít - neboť to je vyvolenost - mu bylo dopřáno i přetavit v lásku. A proto asi, když si ho sestra smrt zavolala, mše svatá u Panny Marie Sněžné u mne nebyla spojena ani se smutkem, cítil jsem se spíše jako na slavnosti. Vždyť o „babím létu“ je nebe zemi blíže.
Lubomír Mlčoch OFS