Symbolika kříže
Serafínsky svet
Kříž, odpradávna nástroj potupné smrti, se díky Kristu stal nástrojem přechodu k novému životu. Pro křesťany je znakem Kristova díla spásy, znakem Božího vítězství.
Ve své nejjednodušší podobě, s jedním svislým a jedním příčným ramenem, je kříž symbolem nového vztahu člověka k Bohu (svislé rameno) a nového vztahu člověka s člověkem (příčné rameno) a vzájemné harmonie a neoddělitelnosti těchto dvou vztahů. Kristus sestoupil na zem, aby člověka vyzdvihl do nebe – a rozepjal ruce, aby nás otevřel jednoho vůči druhému. Zobrazuje také „zkřížení“ Boží a lidské vůle; duchovní kříž, na kterém umírá staré „já“ člověka a rodí se nové.
Jako připomínka Pilátovy tabulky s nápisem „Ježíš nazaretský, židovský král“ se nad příčným ramenem kříže často zobrazuje menší rameno. Tento tzv. dvojkříž znázorňuje hlubokou duchovní zkušenost spojení osobního kříže člověka s křížem Kristovým, podle slov sv. Pavla: „Na svém těle doplňuji to, co zbývá vytrpět (do plné míry) Kristových útrap“ (srov. Kol 1,24). Je to kříž mystického těla Kristova: Ježíše jako hlavy a církve jako těla.
Na Východě se začátkem 9. století na kříži objevuje ještě dolní krátké příčné rameno znázorňující podstavec, na který byly přibity Ježíšovy nohy. Připomíná nám, že i když v těle na kříži trpěl jen Ježíš Kristus, druhá božská osoba, dílo kříže je dílem celé svaté Trojice. Podstatně později, v 17. století, se pro některé východní křesťany v jednotě s Římem stal symbolem dvojkříže spojeného s Petrovým křížem (apoštol Petr byl ukřižovaný hlavou dolů), na znamení jednoty s jeho nástupcem.
Přibližně v
Všechna tři ramena také hovoří o tom, že hříchy proti Otci a Synovi budou křížem zahlazené, ale hříchy proti Duchu svatému ne.
Ježíš na kříži je zobrazený s hlavou nakloněnou vpravo, což znamená pozvání pro všechny hříšníky, aby přešli z jeho levé strany na pravou (viz stať o posledním soudu: Mt 25,31-46), tedy pozvání k následování a spáse.
O přežehnávání se znamením kříže
Přežehnáním se ztotožňujeme s ukřižovaným Kristem a vztahujeme na sebe moc kříže, která v nás ničí hřích a tvoří nový život, podle slov sv. Pavla: „S Kristem jsem ukřižován a s ním vstávám z mrtvých (srov. Gal 2,19).
Při římskokatolickém přežehnání pět spojených prstů symbolizuje pět Kristových ran. Řeckokatolíci spojují palec, ukazovák a prostředník pravé ruky na znamení víry v Trojjediného Boha, prsteník a malíček tisknou k dlani jako vyznání, že Kristus je pravý Bůh a pravý člověk. Potom se postupně dotýká čela, srdce, levého a potom pravého ramene (řeckokatolíci nejprve pravého a potom levého), čímž ze sebe činíme znamení kříže. Pohyb ruky zleva doprava říká, že Ježíš nás převedl od své „levice“ k „pravici“ (viz stať o posledním soudu: Mt 25,31-46). Pohyb ruky zprava doleva zase svědčí o prvenství pravé, Boží ochrany před levou stranou, která patří ďáblu. Při přežehnání a vyslovení jména Nejsvětější Trojice svůj rozum odevzdáváme Otcově moudrosti, své srdce Kristově lásce a své síly moci Ducha svatého.
Bůh chce, abychom se stali účastníky na jeho životě, zve nás k intimnímu společenství s ním. K Bohu však nemůže přistoupit nic hříšného a nečistého. Kristův kříž nás očišťuje a posvěcuje, abychom se mohli k němu přiblížit. Kříž je branou do nebe; proto při myšlence na jméno Svaté Trojice činíme ze sebe znamení kříže jako znak toho, že tuto bránu otevíráme a vstupujeme k bohu, klademe se do jeho náruče, dotýkáme se Boha.
Několik častých otázek o přežehnávání
Nestačí komunikovat s Bohem v duchu? Na co jsou dobré tyto vnější projevy?
Stačí to, a mnozí tělesně postižení ani nemají jinou možnost. Avšak i v komunikaci s lidmi se neomezujeme jen na slova, ale pomáháme si gestikulací a mimikou a nejednou takovými gesty se dokážeme lépe vyjádřit než jen slovy. Podobně je to při setkání s Bohem. Rozhovor je živější a plnější, když do něj zapojíme všechny své možnosti. Vždyť člověk – to nejsou jen ústa a uši. Také postojem svého těla, například pokloněním se, můžeme pomoci své duši, aby přijala moc Kristova kříže, kterou nám nabízí.
Hovoří se o síle přežehnání. Není v tom nějaká magie?
Samotné znamení kříže nemá v sobě žádnou moc. Očekávat účinky jen z pohybu své ruky by skutečně hraničilo s magií. Všechna moc je v Kristu, v jeho vítězství na kříži. Přežehnání je jen odvolání se na tuto skutečnost. Je účinné jen natolik, nakolik ho vědomě a s vírou ztotožníme s Kristovým dílem kříže. Mechanické přežehnávání se nemá velký smysl, vede spíše k banalizaci kříže v našem vědomí, stejně tak jako stydlivé „přežehnání se“, které se podobá spíše zapínání knoflíku na košili.
Od které doby existuje zvyk přežehnání se?
V druhém století Tertullian o přežehnání píše: „Když se ptáte, kdo nám to nařídil, nenalézáme ve svatých knihách zákon, který by nám to přikazoval. Tento obyčej má svůj původ v tradici, zvyk se upevnil a křesťanská zbožnost zachovala až do dnešních dnů.“ Když už ve druhém století to byl obyčej, který existuje „od nepaměti“, můžeme předpokládat, že je starý jako samé křesťanství.
Serafínsky svet 9/98
ze slovenštiny přeložila Olga P. Šotolová