Život ve znamení TAU

Schneider, Herbert OFM

 14. Znamení živého příchodu

 

 

 

 V kříži ze sv. Damiána, před nímž dostal František své povolání, přichází nám vstříc nový člověk. Ukřižovaný je zároveň Zmrtvýchvstalý.

 Jako Zmrtvýchvstalý je to ten, který současně přichází ke mně. Ten, kdo se modlí před křížem ze sv. Damiána, je vtažen do pohybu: Ukřižovaný-Zmrtvýchvstalý přichází a dívá se na mne, pohybuje se směrem ke mně s celou výmluvností svého slova: "Pojď!" Zároveň se rozzařuje tajemství Trojice. V Synu se otevírá nebe s celou plností života Otce, Syna a Ducha sv.

 Malý bratr František už může jen žasnout a v údivu se blížit s láskou. Vidí, že je vtažen do vznešenosti Pána, a zároveň do jeho blízkosti. Pán ho bere osobně vážně a dává mu pověření.

 Na stromě, v TAU, v kříži se celá dynamika života a hybná historie Boha s člověkem stává živou - a malý František je do ní vtažen:

 Nejvyšší, slavný Bože, osvěť temnotu mého srdce.

 

 

 

 Dej mi pravou víru, pevnou naději, dokonalou lásku,

 

 

 

 rozum a poznání, Pane,

 

 

 

 abych splnil tvůj svatý a pravdivý příkaz. Amen.

 

 

 

 

 

 

 

 15. Znamení Kristova tajemství

 

 

 

 František slavil Kristovo vtělení se zvláštní úctou. Proto nechal v Greccio zvlášť postavit jesle a konal jesličkovou slavnost, při které zpíval evangelium (1 Cel 84-70).

 

 

 

 V zobrazení této slavnosti vidíme v Greccio bratra Lva, který byl knězem, jak stojí u oltáře a má na mešním rouchu TAU.

 Papež Inocenc III. dává znamení "T" do souvislosti s liturgií eucharistie, s Te igitur (Tebe tedy... podle staršího doslovného překladu, dnes: Proto...), kterým začíná římský kánon, a "T" bylo také vyzdobeno (na celou stránku).

 

 

 

 Může být představen jak ten, kdo slaví jako zachráněný, tak i eucharistie sama jako záchrana těch, kdo ji slaví ve víře.

 TAU ukazuje na Kristovo tajemství na kříži: náš obětní Beránek, tak ho oslavujeme v kánonu mše sv. Zde se smrt a život současně stávají pro nás skutečností a vykoupením.

 Když vidíme na mešním rouchu bratra Lva TAU, připomíná nám to, že ve starokřesťanských zobrazeních lze nalézt na lemu Kristova pláště TAU jako znamení spásy a života.

 Tím, že TAU se objevuje právě při slavení mše sv., je to znamením, že svou plnou skutečnost, na kterou ukazuje, má nejen mysticky, ale eucharisticky. Na kříži obětovaný Kristus je zároveň naším životem. Ponížení v jeslích a na kříži je cesta k životu pro Krista i pro nás.

 Herbert Schneider OFM

 

 

 

 Leben im Zeichen des Tau

 

 

 

 

 

 

 Kaffke-Verlag-Aschaffenburg, 1989

 

 

 

 z němčiny přeložil Radim Jáchym OFM