Společenství řeholní a společenství lidské
Agnes a další
Tento článek zachycuje čtyři rozdílné zkušenosti osob (Agnes, Marie, Michel a Dominique) žijících v řeholních společenstvích, které se pokoušely, s větším či menším úspěchem, být v úzkém poutu se společenstvím ostatních lidí. Tyto zkušenosti se liší místem nebo komunitou a předchozím vývojem těchto komunit. Pochopitelně nechtějí říci všechno o řeholním životě. Článek shrnuje diskusi, která proběhla mezi francouzskými řeholníky. Jeho záměrem je nahlédnout na jejich život ve vztahu, který měli k lidskému společenství (vesnice, městská čtvrť atd.).
1. Historie
Tyto čtyři zkušenosti se zrodily v jedné chvíli dějin, totiž v pokoncilní církvi. Až do té chvíle tito řeholníci a řeholnice žili ve velkých domech odříznutých od světa. Kláštery byly středisky, jejichž posláním bylo přitahovat k sobě samým. Zcela jistě byly pohostinné vůči rodinám, tulákům atd. Avšak ti, kdo zde bydleli neměli jiné vztahy k těm, kdo přicházeli, než vztahy instituční neboli charitativní. Toto byla koncepce s církví „uprostřed“, která všechno uspořádává kolem sebe. Uvnitř se střídá modlitba a práce, ale bratři a sestry jen pramálo mezi sebou komunikují o tom, čím žijí.
V letech, které následovaly po koncilu, se započalo s důležitou prací na revizi konstitucí. Znovuobjevení zkušeností Zakladatelů dalo pochopit, že oni byli dobře zakotveni ve své době.
Plán
Plány na vznik těchto společenství lze rozdělit do dvou skupin.
Jak se uskutečnil tento plán?
Těžkosti, na které jsme narazili
a) Ukázat církev – předložit jinou podobu církve.
b) účastnit se budování jednoho lidu; pomáhat lidem vzít osud do svých rukou.
c) Milující přítomnost, která pomáhá budovat naději
d) Možnost hlásat víru
3. Jak účast na životě lidského společenství změnila náš život
4.Teologické přístupy
5.Některé další otázky