K výročím sv. Prokopa
Houška, Petr Alk. OFM
„Rádlem svého poučování napravoval velmi vítaně mysli svých posluchačů…“
(nejstarší svatoprokopská legenda).
Svatost je něco, oč má usilovat každý křesťan. Ale způsoby a cesty jsou různé, protože různé jsou i životní podmínky a kulturní prostředí. Sv. Prokop vyrůstá bytostně z prostředí Čech
Prokop, jehož jméno řeckého původu může být tlumočeno také jako „průkopník“, získal podle některých vzdělání na pražském Vyšehradu ve škole, kde se vyučovalo slovanským jazykem, a byl pak vysvěcen na kněze podle slovanského obřadu. Tehdy se ještě u nás neujal kněžský celibát, takže i Prokop byl ženatý a měl syna Jimrama. Zatoužil však po životě Bohu zasvěceném, všechno opouští a stává se mnichem podle západní řehole sv. Benedikta. Pobývá v břevnovském klášteře, který byl tehdy zaměřen na misie ve východní Evropě, proto tam nebyla neznámá staroslověnština. A stejně Prokop, tak jako většina tehdejších kněží, znal bezpochyby i latinu. Časem si vyžádal od opata dovolení, aby směl odejít do samoty jako poustevník a věnovat se intenzivněji modlitbě a skutkům pokání. Odchází do Posázaví, které pak s ním zůstává trvale nerozlučně spjato. Jeho dobrá fyzická kondice mu umožňovala konat i těžkou práci: mýtil les a obdělával půdu.
Postupně se k Prokopovi přidali druhové, mezi nimi i jeho syn Jimram, až konečně z iniciativy knížete Oldřicha, který podle kronikáře Mnicha sázavského prý jednou Prokopa objevil při lovu, byl na Sázavě r. 1032 založen klášter. Příznivcem kláštera byl i nástupce Oldřichův, jeho syn kníže Břetislav, který prý pohnul Prokopa, aby přijal hodnost opata. Při klášteře vyrostl i chrám zasvěcený Panně Marii a sv. Janu Křtiteli. Sázavští mniši přijali řeholi sv. Benedikta, ale ponechali si slovanskou liturgii, která se na Sázavě udržela s přestávkou několika roků až do konce 11. století. Během těchto let, zvláště v druhé polovině 11. století, se stal sázavský klášter i významným kulturním střediskem, v němž vznikala výtvarná i literární díla. Dochází k výměně kulturních hodnot se zeměmi evropského Východu, zvláště s Kyjevskou Rusí.
Sv. Prokop zemřel 25. března r.
28. května 1588 byly ostatky Prokopovy z kostela sázavského, zpustlého nepřízní časů, přeneseny do chrámu Všech svatých na Pražském hradu. A letos 25. března v den 950. výročí světcovy smrti bylo torzo jeho ostatků vráceno na Sázavu a uloženo papežským nunciem titulárním arcibiskupem mons. Erwinem Josefem Enderem v kostelní kryptě za účasti mnichů baziliánů spravujících v současnosti Sázavu.
Sv. Prokop je světec typicky český, vzývaný našimi předky v osudových chvílích i v dobách útlaku. Fantazie lidu opředla jeho postavu mnohým podivuhodným vyprávěním. Nejznámější je to, že světec zapřáhl do pluhu ďábla a tak oral. Chce se tím říci, že Prokopova duchovní aktivita, jeho modlitby a kajícnost vítězily nad temnými mocnostmi, které ovládaly lid, mezi nímž ještě přežívaly zbytky pohanství.
My žijeme v době, kdy čelíme novopohanství v podobě ateismu. Měli bychom si uvědomit, že každé osobní úsilí o svatost ve vyvážené harmonii s přirozenými hodnotami člověka působí duchovní ozdravění našeho okolí a je svědectvím o Kristu.
Petr Alk. Houška OFM